logo statbel

Statbel: nieuwe naam en nieuwe website voor het Belgische statistiekbureau

De Algemene Directie Statistiek – Statistics Belgium van de FOD Economie lanceert een nieuw logo en een volledig vernieuwde website. Ook de naam wijzigt: de statistieken zullen voortaan gepubliceerd worden onder het label Statbel.

Met deze nieuwe naam en dit nieuwe logo wil het Belgische statistiekbureau meer duidelijkheid creëren voor zijn eindgebruikers. Bovendien zal de nieuwe website de officiële cijfers die Statbel publiceert over België, nog toegankelijker maken voor het brede publiek.

Deze nieuwe website en dit nieuwe logo werden ontwikkeld voor de burgers, onderzoekers, beleidsmakers, journalisten en ondernemingen die onze cijfers gebruiken, én voor iedereen die meewerkt aan onze enquêtes”, aldus directeur-generaal Nico Waeyaert.

Lees meer...

rentcalc

Huurprijs berekenen?

Gebruik onze huurcalculator

BEREKEN HIER SNEL DE HUURPRIJS

Open Data

Open Data nodig?

Ontdek onze open-datasets

Ga naar ons oPen Data PORTAAL

Cijfers in beeld

Het leven van vrouwen en mannen in Europa

Thuis, op het werk, op school…

… zijn er grote verschillen tussen de levens van vrouwen en mannen in Europa, maar ook overeenkomsten. Deze digitale publicatie Het leven van vrouwen en mannen in Europa – een statistisch portret  is bedoeld om het dagelijks leven van vrouwen en mannen te vergelijken. Ze toont ook hoe soortgelijk of verschillend het dagelijks leven van vrouwen en mannen is in Europese landen.

womenandmen.pngDeze publicatie bevat drie hoofdstukken:

  • Leven, groeien, ouder worden... : In dit hoofdstuk wordt ingegaan op demografie en gezondheid, inclusief bijvoorbeeld gegevens over levensverwachting, alleenstaande moeders en vaders en hoe we onze gezondheid ervaren. Dit hoofdstuk toont ook aan dat, ondanks onze verschillen, zowel vrouwen als mannen in Europa even tevreden zijn met hun leven.
  • Leren, werken, verdienen... : Dit hoofdstuk bevat gegevens over opleidingsniveau, combinatie van werk en gezin, fulltime en parttime werk, de loonkloof tussen vrouwen en mannen, vrouwelijke en mannelijke managers, etc. Het legt niet alleen de nadruk op de structurele verschillen maar ook op ongelijkheden tussen vrouwen en mannen.
  • Eten, shoppen, surfen, socializen... : Dit deel richt zich op voeding en sociale gewoonten, vrijetijdsactiviteiten en online praktijken, inclusief bijvoorbeeld gegevens over rookgedrag en alcoholconsumptie, body mass index, bioscoopbezoek, gebruik van sociale netwerken en online winkelen. Het laatste deel is gewijd aan kinderverzorging, huishoudelijk werk en koken.

Deze digitale publicatie bevat korte teksten, interactieve visualisatie tools, infographics, foto's, etc. en werd ontwikkeld door Eurostat in samenwerking met de nationale statistische instituten van de EU-lidstaten en de EFTA-landen en is beschikbaar in de meeste van hun officiële talen.