470 doden op Belgische wegen in 2024

Verkeersongevallen en verkeersslachtoffers in 2024
In 2024 werden 35.916 verkeersongevallen geregistreerd met in totaal 44.246 slachtoffers, onder wie 40.780 lichtgewonden, 2.996 zwaargewonden en 470 personen die ter plaatse of binnen de 30 dagen na het ongeval overleden. Dit blijkt uit de laatste cijfers over de verkeersongevallen die Statbel, het Belgische statistiekbureau, publiceert.
Alle indicatoren inzake verkeersveiligheid zijn gedaald ten opzichte van 2023: minder ongevallen, minder gewonden en minder doden op onze wegen. Dit bevestigt de positieve trend die al in 2023 werd ingezet.
Het aantal ongevallen is 2,6% lager dan in 2023 en 4,6% lager dan in 2022. De sterke daling van het aantal sterfgevallen binnen de 30 dagen met 6,2% toont aan dat de verkeersveiligheid aanzienlijk is verbeterd.
Minder ongevallen in de drie gewesten
Het aantal ongevallen daalde in de drie gewesten met de grootste daling in Vlaanderen (-3%). In Wallonië en het Brussels Gewest daalde het aantal ongevallen met 1,8%.
De meeste provincies registreerden ook minder verkeersongevallen, behalve in de provincie Luxemburg (+5,1%) en, in mindere mate, in Oost-Vlaanderen (+1,1%) en in de provincie Luik (+0,6%).
Minder ongevallen, vooral in het weekend
Het aantal ongevallen daalt op alle dagen van de week tussen 2023 en 2024. Op zondagen is de grootste verbetering merkbaar, met een daling van 6,5%.
In 2024 vond 25,5% van de verkeersongevallen plaats tijdens het weekend, een daling van 0,5 procentpunt ten opzichte van 2023.
Minder en minder ernstige ongevallen
In 2024 daalde het totale aantal slachtoffers met 2,2% ten opzichte van 2023, wat een positieve trend bevestigt van minder ongevallen en minder ernstige gevolgen daarvan. De aanzienlijke daling van het aantal zwaargewonden (-8,4%) is ook opvallend. Dit wijst er ook op dat de ongevallen minder ernstig zijn of dat de maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren hun vruchten afwerpen.
Wie wordt het slachtoffer van een verkeersongeval?
1 op de 5 doden is een fietser
In 2024 waren de meeste dodelijke slachtoffers binnen de 30 dagen automobilisten (171). Ze worden gevolgd door fietsers (89), voetgangers (70) en motorrijders (57). Deze vier categorieën zijn goed voor 84,5% van alle verkeersdoden.
In Brussel is het aantal doden binnen de 30 dagen echter gestegen van 6 in 2023 naar 11 in 2024 als gevolg van een toename van het aantal omgekomen voetgangers. In Vlaanderen vormt de sterke stijging van het aantal dodelijke slachtoffers op zware motorfietsen[1] , van 12 in 2023 naar 20 in 2024, een zwakke plek op het vlak van verkeersveiligheid. In Wallonië daalt het aantal doden binnen de 30 dagen in bijna alle categorieën van weggebruikers, van 225 in 2023 naar 206 in 2024, d.w.z. -8,4%.
[1] meer dan 400 cc
Doden per 1.000 ongevallen
Doden per slachtoffers
Tol minderjarige slachtoffers
Doel en korte beschrijving
Sinds 1 juli 1926 maakt de Algemene Directie Statistiek – Statistics Belgium de statistiek van de verkeersongevallen op. Daarvoor baseert ze zich op een formulier dat door de politie ingevuld dient te worden bij elk ongeval met lichamelijk letsel op de openbare weg. In de loop van de tijd is het formulier verscheidene malen aangepast in functie van de evolutie van de maatschappij en verkeer.
Populatie
Verkeersongevallen met lichamelijke letsels in België die voorwerp uitmaken van een proces-verbaal van de politie.
Dataverzamelingsmethode en eventuele steekproefomvang
Administratieve gegevens: Onderzoeken van de politie op het terrein en enquête van het parket.
Frequentie
Jaarlijks.
Timing publicatie
Resultaten beschikbaar 6 maanden na de referentieperiode.
Definities
Verkeersongeval: een ongeval waarbij twee of meer weggebruikers betrokken zijn wordt beschouwd als één verkeersongeval. Enkel de verkeersongevallen die zich voordeden op de openbare weg en waarbij doden of gewonden vielen worden opgenomen in deze statistiek. Zijn dus niet opgenomen: botsingen en ongevallen op privéterrein of bij sportwedstrijden. Ongevallen met uitsluitend materiële schade worden sinds 1973 niet meer opgenomen.
Dode 30 dagen: Elke persoon die overleed ter plaatse of binnen 30 dagen na de datum van het ongeval.
Zwaargewonde: elke persoon die in een verkeersongeval gewond is geraakt en wiens toestand een opname van meer dan 24 uur in het ziekenhuis vereist.
Licht gewonde: elke persoon die in een verkeersongeval gewond is geraakt en op wie de hoedanigheid van ‘zwaargewonde’ of van ‘dodelijk gewonde’ niet van toepassing is.
Personenwagen: personenauto; auto voor dubbel gebruik; minibus; kampeerwagen.
Lichte vrachtwagen: lichte vrachtauto.
Vrachtwagen: vrachtwagen; trekker + aanhangwagen; trekker alleen.
Bus: autobus ; autocar.
Bromfiets: bromfiets A (tweewielig); bromfiets B (tweewielig); bromfiets met 3 of 4 wielen.
Motorfiets: motorfiets niet meer dan 400 cc; motorfiets meer dan 400 cc.
Fiets: fiets
Voetganger: gehandicapte in rolstoel; voetganger die zijn (brom)fiets duwt; andere voetganger.
Overige: landbouwtractor; trolleybus; ruiter; bespannen voertuig; andere weggebruiker; onbekend; niet beschikbaar.
Opmerkingen
Breuk in de reeks: tot november 2017 registreerde de politie een kettingbotsing vanaf 4 of meer betrokken voertuigen. Sindsdien wordt een kettingbotsing geregistreerd vanaf 3 betrokken voertuigen.
Kwaliteit van de cijfers:
De gegevens over dodelijke slachtoffers zijn het betrouwbaarst en stabielst. In dat geval is het meer dan waarschijnlijk dat de politie of het parket tussenbeide komt bij het dodelijke ongeval. De gegevens over lichtgewonden zijn zeer waarschijnlijk onderschat, meer bepaald voor zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers). Belgisch en internationaal onderzoek raamt de graad van registratie door de politie voor dodelijke ongevallen op 90% (waarbij we de resultaten nog kunnen verbeteren dankzij de gegevens van de parketten). Die graad ligt bij 50% voor slachtoffers die in het ziekenhuis werden opgenomen en lager dan 20% voor zeer licht gewonde slachtoffers (die niet in het ziekenhuis werden opgenomen).
De gegevens van 2005 tot 2017 werden door de politiediensten herzien. In juni 2018 werkte Statbel de gegevens van de verkeersongevallen bij. Tussen 2005 en 2017 was er een opvallend hoog aantal onbekenden voor enkele belangrijke variabelen (o.m. agglomeratie, toestand van de wegen, weersomstandigheden). Voor de recentere jaargangen is dit probleem minder aan de orde. De recentste publicatie is telkens geldig.