Meer inschrijvingen van nieuwe elektrische en hybride wagens dan diesels

In 2021 werden er 511.418 nieuwe motorvoertuigen en 930.730 tweedehands voertuigen ingeschreven in België. 392.769 daarvan waren nieuwe personenwagens en 714.868 tweedehands personenauto’s.
De verkoop van de nieuwe hybride personenwagens (benzine of diesel + elektrisch) is in twee jaar tijd meer dan verdrievoudigd: van 35.010 wagens in 2019 naar 115.317 in 2021. Ook de verkoop van louter elektrische wagens steeg fors van 8.892 in 2019 naar 22.774 in 2021.
Het aandeel van de nieuwe diesels (21%) is in 2021 met meer dan 10 procentpunten gedaald tot ver onder het niveau van de hybride en elektrische wagens.
nieuwe personenwagens | 2019 | 2020 | 2021 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 557.970 | 439.038 | 392.769 | aandeel ten opzichte van totaal | ||
benzine | 336.731 | 211.646 | 169.019 | 60,3% | 48,2% | 43,0% |
diesel | 173.704 | 137.015 | 82.566 | 31,1% | 31,2% | 21,0% |
gas + benzine | 115 | 996 | 2.094 | 0,0% | 0,2% | 0,5% |
elektrisch | 8.892 | 15.044 | 22.774 | 1,6% | 3,4% | 5,8% |
aardgas | 3.147 | 2.796 | 913 | 0,6% | 0,6% | 0,2% |
hybride | 35.010 | 71.457 | 115.317 | 6,3% | 16,3% | 29,4% |
De benzinewagen blijft met een marktaandeel van 43% nog steeds de populairste nieuwe auto. Hij verliest wel opnieuw terrein (-5,2%) ten voordele van de elektrische en vooral van de hybride personenauto’s die nu samen een marktaandeel van 35,2% hebben. In 2019 bedroeg dit slechts 7,9%.
71% van de nieuw ingeschreven hybride en elektrische wagens in 2021 zijn wagens ingeschreven door bedrijven tegenover 29% door particulieren.
Steeds minder diesels op de tweedehandsmarkt
Bij de tweedehandsauto’s op diesel blijft de dalende trend zich voortzetten: het marktaandeel is tussen 2015 en 2021 met 18,7 procentpunten afgenomen. Slechts 43,9% van de tweedehandswagens rijdt op diesel, in 2015 was dat nog 62,6%.
De benzinewagens hebben een marktaandeel van 50,9% op de tweedehandsmarkt; de hybride wagens (inclusief elektrisch) een aandeel van 4,8%, wat iets meer dan een verdubbeling is ten opzichte van 2020.
Meer inschrijvingen van tweedehands, minder van nieuwe wagens
Het aantal nieuwe motorvoertuigen dat tot het verkeer werd toegelaten, is in 2021 met 8,0% afgenomen. Door de impact van de Covid-19-crisis waren in 2020 de inschrijvingen van nieuwe voertuigen al met 19,2% gedaald, terwijl er de voorgaande vijf jaren steeds een lichte stijging was.
De inschrijvingen van tweedehands voertuigen zijn na drie opeenvolgende jaren van daling in 2021 opnieuw met 6,3% gestegen tot boven het niveau van 2017.
De verkoop van nieuwe motors vertoont een lichte daling ten opzichte van 2020 (-0,3%) en een stijging met 3,9% voor tweedehandsmotors.
Ook werden er in 2021 16.298 speedpedelecs ingeschreven; dat is 12% meer dan in 2020.
Inschrijvingen van nieuwe voertuigen | 1998 | 2008 | 2019 | 2020 | 2021 | evolutie 2021/2020 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 549.172 | 652.590 | 682.696 | 550.668 | 506.131 | -8,1% | ||||
Personenwagens | 463.724 | 540.542 | 557.970 | 439.038 | 392.769 | -10,5% | ||||
Autobussen en autocars | 1.031 | 1.207 | 1.313 | 792 | 944 | +19,2% | ||||
Utilitaire voertuigen voor goederenvervoer (a) | 54.711 | 70.497 | 86.805 | 75.810 | 75.786 | -0,0% | ||||
Trekkers (b) | 5.495 | 6.331 | 6.341 | 3.311 | 4.278 | +29,2% | ||||
Landbouwtrekkers | 2.944 | 3.901 | 4.764 | 4.990 | 5.709 | +14,4% | ||||
Motorrijwielen (c) | 21.267 | 30.112 | 25.503 | 26.727 | 26.645 | -0,3% | ||||
(a) Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens. (b) Trekkers zijn bedrijfsmotorvoertuigen waaraan opleggers (voertuig zonder voorste as) gekoppeld worden. (c) Alle motorrijwielen die 40 km/u of sneller rijden. Dit zijn alle motorfietsen en de meeste bromfietsen. (d) Opmerking : Het hoge aantal inschrijvingen van tweedehands landbouwtrekkers in 2014 heeft te maken met de invoering van de rode G-nummerplaat (herinschrijving van landbouwtrekkers) https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/ke… |
Inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen* | 1998 | 2008 | 2019 | 2020 | 2021 | evolutie 2021/2020 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 755.199 | 742.926 | 835.112 | 792.440 | 844.333 | +6,5% | ||||
Personenwagens | 677.272 | 653.109 | 710.148 | 668.465 | 714.868 | +6,9% | ||||
Autobussen en autocars | 1.137 | 810 | 1.260 | 848 | 803 | -5,3% | ||||
Utilitaire voertuigen voor goederenvervoer (a) | 66.048 | 77.426 | 110.752 | 110.480 | 114.647 | +3,8% | ||||
Trekkers (b) | 4.698 | 3.288 | 5.118 | 4.630 | 5.030 | +8,6% | ||||
Landbouwtrekkers (d) | 6.044 | 8.293 | 7.834 | 8.017 | 8.985 | +12,1% | ||||
(a) Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens. (b) Trekkers zijn bedrijfsmotorvoertuigen waaraan opleggers (voertuig zonder voorste as) gekoppeld worden. (d) Opmerking : Het hoge aantal inschrijvingen van tweedehands landbouwtrekkers in 2014 heeft te maken met de invoering van de rode G-nummerplaat (herinschrijving van landbouwtrekkers) * Speciale voertuigen en motorrijwielen niet inbegrepen. https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/ke… |
Doel en korte beschrijving
Deze statistiek geeft een overzicht van alle in België nieuwe en tweedehandse gemotoriseerde voertuigen die ingeschreven werden bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (D.I.V.) van de FOD Mobiliteit in een bepaalde periode.
Populatie
Motorvoertuigen
Dataverzamelingsmethode en eventuele steekproefomvang
Administratieve gegevens
Frequentie
Jaarlijks.
Timing publicatie
Resultaten beschikbaar 1 maand na de referentieperiode.
Definities
Voertuigtypes: personenwagens, autobussen en autocars, vrachtwagens, trekkers, landbouwtrekkers, speciale voertuigen, motorrijwielen
Utilitaire voertuigen voor goederenvervoer: Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens.
Brandstofsoort: benzine, diesel, gas, elektriciteit
Trekkerszijn bedrijfsmotorvoertuigen waaraan opleggers (voertuig zonder voorste as) gekoppeld worden.
Speciale voertuigen zijn trage voertuigen waarvan de afmetingen en het gewicht de toegelaten maximumwaarden overschrijden. De hoogste toegelaten massa bedraagt in België 44 ton. De voertuigen van deze categorie mogen dus enkel op de openbare weg onder strikte voorwaarden.
Alle motorrijwielen die 40 km/u of sneller rijden. Dit zijn alle motorfietsen en de meeste bromfietsen.
Opmerkingen
Het hoge aantal inschrijvingen van tweedehandse landbouwtrekkers heeft te maken met de invoering van de rode G-nummerplaat (herinschrijving van landbouwtrekkers)