Hybride en elektrische voertuigen versterken hun positie: 66% van de verkoop in 2024

In 2024 blijven elektrische en hybride wagens gestaag vooruitgang boeken en marktaandeel winnen ten koste van benzine- en dieselvoertuigen. Dat blijkt uit de cijfers van het aantal inschrijvingen van motorvoertuigen die opgesteld werd door Statbel, het Belgische statistiekbureau.
Hybride en elektrische wagens blijven met een marktaandeel van 66% in 2024 de populairste nieuwe wagens in België. In 2019 waren ze goed voor slechts 8% van de verkoop. In 2024 waren 300.647 van de in totaal 456.278 verkochte wagens hybride en elektrisch. In 2019 waren dat er 43.902 op een totaal van 557.970 verkochte wagens.
Tegenover hybride en elektrische wagen blijft de benzinewagen terrein verliezen met een marktaandeel van 28% in 2024. Dat is een daling, in aantal verkochte wagens, van 17% ten opzichte van 2023 en van 62% ten opzichte van 2019.
Het marktaandeel van nieuwe dieselwagens is ook sterk gedaald, van 31% in 2019 naar 5% in 2024.
Er werden 568.059 nieuwe voertuigen geregistreerd in België. Van deze voertuigen behoorden 456.278 wagens tot de categorie van de personenwagens. Dat is een daling van 5% ten opzichte van de 481.079 personenwagens in 2023.
In 2024 was er een stijging van 37% in de verkoop van volledig elektrisch aangedreven wagens. In 2024 werden 127.908 elektrische wagens verkocht, tegenover 93.086 in 2023.
De verkoop van nieuwe hybride personenwagens (benzine of diesel + elektrisch) is met 10% gedaald van 191.522 wagens in 2023 tot 172.739 in 2024.
Ter vergelijking: de verkoop van benzinewagens in 2024 is met 17% gedaald met 128.566 wagens tegenover 154.056 in 2023.
70% van de nieuw ingeschreven hybride en elektrische wagens in 2024 werden door bedrijven ingeschreven en 30% door particulieren.
Van de in totaal 127.908 nieuw geregistreerde elektrische wagens werden er 110.583 geregistreerd door bedrijven (86%) en 17.325 door particulieren (14%).
Voor hybride wagens werden er 172.739 geregistreerd in 2024, waarvan 100.944 bedrijfswagens (58%) en 71.795 personenwagens(42%).
Inschrijvingen van nieuwe voertuigen | 1998 | 2010 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | evolutie 2024/2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 549.172 | 642.086 | 550.668 | 506.131 | 470.735 | 589.874 | 574.361 | -2,6% |
Personenwagens | 463.724 | 551.661 | 439.038 | 392.769 | 374.597 | 481.079 | 456.278 | -5,2% |
Autobussen en autocars | 1.031 | 1.020 | 792 | 944 | 595 | 731 | 844 | +15,5% |
Utilitaire voertuigen voor goederenvervoer (a) | 54.711 | 56.793 | 75.810 | 75.786 | 59.619 | 71.153 | 70.242 | -1,3% |
Trekkers (b) | 5.495 | 3.409 | 3.311 | 4.278 | 5.253 | 6.088 | 5.065 | -16,8% |
Landbouwtrekkers | 2.944 | 2.860 | 4.990 | 5.709 | 5.108 | 4.949 | 5.517 | +11,5% |
Motorrijwielen (c) | 21.267 | 26.343 | 26.727 | 26.645 | 25.563 | 25.874 | 30.113 | +16,4% |
(a) Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens. (b) Trekkers zijn bedrijfsmotorvoertuigen waaraan opleggers (voertuig zonder voorste as) gekoppeld worden. (c) Alle motorrijwielen die 40 km/u of sneller rijden. Dit zijn alle motorfietsen en de meeste bromfietsen. (d) Opmerking : Het hoge aantal inschrijvingen van tweedehands landbouwtrekkers in 2014 heeft te maken met de invoering van de rode G-nummerplaat (herinschrijving van landbouwtrekkers) https://mobilit.belgium.be/nl/weg/inschrijven-en-schrappen/inschrijven/… |
Inschrijvingen van tweedehandsvoertuigen* | 1998 | 2010 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | evolutie 2024/2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | 755.199 | 776.324 | 792.440 | 844.333 | 763.297 | 808.284 | 912.583 | +12,9% |
Personenwagens | 677.272 | 676.572 | 668.465 | 714.868 | 650.687 | 693.208 | 727.650 | +5,0% |
Autobussen en autocars | 1.137 | 768 | 848 | 803 | 1.243 | 1.066 | 888 | -16,7% |
Utilitaire voertuigen voor goederenvervoer (a) | 66.048 | 87.584 | 110.480 | 114.647 | 98.108 | 101.502 | 108.437 | +6,8% |
Trekkers (b) | 4.698 | 3.568 | 4.630 | 5.030 | 4.872 | 4.183 | 4.442 | +6,2% |
Landbouwtrekkers (d) | 6.044 | 7.832 | 8.017 | 8.985 | 8.387 | 8.325 | 8.841 | +6,2% |
(a) Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens. (b) Trekkers zijn bedrijfsmotorvoertuigen waaraan opleggers (voertuig zonder voorste as) gekoppeld worden. (d) Opmerking : Het hoge aantal inschrijvingen van tweedehands landbouwtrekkers in 2014 heeft te maken met de invoering van de rode G-nummerplaat (herinschrijving van landbouwtrekkers) * Speciale voertuigen en motorrijwielen niet inbegrepen. https://mobilit.belgium.be/nl/weg/inschrijven-en-schrappen/inschrijven/… |
Doel en korte beschrijving
Deze statistiek geeft een overzicht van alle in België nieuwe en tweedehandse gemotoriseerde voertuigen die ingeschreven werden bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (D.I.V.) van de FOD Mobiliteit in een bepaalde periode.
Populatie
Motorvoertuigen
Dataverzamelingsmethode en eventuele steekproefomvang
Administratieve gegevens
Frequentie
Jaarlijks.
Timing publicatie
Resultaten beschikbaar 1 maand na de referentieperiode.
Definities
Voertuigtypes: personenwagens, autobussen en autocars, vrachtwagens, trekkers, landbouwtrekkers, speciale voertuigen, motorrijwielen
Utilitaire voertuigen voor goederenvervoer: Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens.
Brandstofsoort: benzine, diesel, gas, elektriciteit
Trekkers: bedrijfsmotorvoertuigen waaraan opleggers (voertuig zonder voorste as) gekoppeld worden.
Speciale voertuigen zijn trage voertuigen waarvan de afmetingen en het gewicht de toegelaten maximumwaarden overschrijden. De hoogste toegelaten massa bedraagt in België 44 ton. De voertuigen van deze categorie mogen dus enkel op de openbare weg onder strikte voorwaarden.
Alle motorrijwielen die 40 km/u of sneller rijden. Dit zijn alle motorfietsen en de meeste bromfietsen.
Opmerkingen
Het hoge aantal inschrijvingen van tweedehandse landbouwtrekkers heeft te maken met de invoering van de rode G-nummerplaat (herinschrijving van landbouwtrekkers)