Waarom Statbel Academy?

Waarom Statbel Academy?

Statistische geletterdheid

Statistische geletterdheid is een noodzakelijke vaardigheid voor alle burgers. Er is een overvloed aan direct beschikbare gegevens, uit ontelbare bronnen. Nieuwe technologieën maken claims die ze niet altijd kunnen waarmaken, en op sociale media verschijnen dagelijks honderden cijfers en statistieken. Feit van fictie kunnen onderscheiden, officiële data herkennen in de massa aan gegevens en een basisbegrip hebben van statistiek, is noodzakelijk in een wereld die razendsnel evolueert.

Wat is statistische geletterdheid?

De vaardigheden om statistiek beter te begrijpen omvatten kritisch denken, evaluatie van de herkomst en kwaliteit van gegevens, vaardigheid in het interpreteren van diverse datavisualisaties en een goed begrip van statistische concepten. Het concept van statistische geletterdheid is niet nieuw. Al in 1993 beschreef de Amerikaanse statisticus Katherine Wallman het als “het vermogen om statistische resultaten die ons dagelijks leven doordringen te begrijpen en kritisch te evalueren - gekoppeld aan het vermogen om de bijdragen te waarderen die statistisch denken kan leveren in openbare en privé-, professionele en persoonlijke beslissingen.”

Waarom zet Statbel hier op in?

Statistiekbureaus zijn wereldwijd belangrijke spelers in de informatiemaatschappij. Het is dan ook belangrijk om in te zetten op statistische geletterdheid in alle lagen van de maatschappij. Zo streven we naar geïnformeerde en betrokken burgers in een maatschappij die door gegevens wordt gedreven. Statistieken beter beschikbaar maken, en ervoor zorgen dat ze beter begrepen en gebruikt worden, leidt tot betere beslissingen. Besluitvorming gestuurd door officiële en betrouwbare gegevens zorgt voor beleidsmakers die burgers beter kunnen informeren en betrekken.

Statbel Academy is er voor het onderwijs

Met Statbel Academy reikt Statbel de hand uit naar het onderwijs, en wil het leerkrachten ondersteunen in hun aanpak. Tegelijk zijn in de toekomst ook projecten mogelijk voor andere doelgroepen. Door te blijven inzetten op statistische geletterdheid, onder meer bij kinderen en jongeren, wil Statbel positief bijdragen aan een beter geïnformeerde samenleving waarin burgers de nodige kennis opbouwen om kritisch om te gaan met data en cijfers, en zo goed geïnformeerde beslissingen te nemen.

Ook binnen het Europees Statistisch Systeem (ESS) groeit de aandacht voor statistische geletterdheid. Heel wat landen worden geconfronteerd met een afnemende statistische kennis of datageletterdheid. Binnen het Europese netwerk worden samenwerkingen opgezet tussen nationale statistiekbureaus die instaan voor de productie en publicatie van officiële statistieken.