De Europese Statistiekolympiade

Statistiek OlympiadeDe Europese Statistiekolympiade is een competitie voor leerlingen uit de derde graad secundair onderwijs, waarbij op verschillende manieren de kennis van statistische begrippen, analytische vaardigheden en communicatievaardigheden worden getest.

De Statistiekolympiade wordt georganiseerd door Statbel, het Belgische statistiekbureau, L’institute Wallon de l’évaluation, de la prospective et de la Statistique (Iweps), het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA) en Statistiek Vlaanderen in samenwerking met Onderwijs Vlaanderen, het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI), de federatie Wallonië-Brussel en het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap en wordt ondersteund door de Koninklijke Belgische Vereniging voor Statistiek.

Het is een online wedstrijd in teams van 1 tot 3 leerlingen die telkens doorgaat van januari tot mei.

 

Doelstellingen

De Europese Statistiekolympiade heeft enkele algemene doelstellingen.

  1. De nieuwsgierigheid en belangstelling voor statistiek onder studenten bevorderen.
  2. Leerkrachten aanmoedigen om officiële cijfers (Europees, nationaal en regionaal) te gebruiken voor het aanleren van statistieken en aantonen hoe de verworven statistische kennis concreet kan worden toegepast. De Europese Statistiekolympiade is verbonden aan de leerplannen en de leerdoelen van statistiek, wiskunde, maar ook aan algemene doelstellingen.
  3. Studenten en leerkrachten laten zien welke rol statistiek speelt in verschillende aspecten van de samenleving.
  4. Teamwerk en samenwerking tussen studenten bevorderen door gemeenschappelijke doelen te bereiken.

De eerste proef: een online test

De Belgische ronde bestaat uit twee proeven die digitaal georganiseerd worden. Leerkrachten die samen met hun leerlingen wensen deel te nemen aan de Statistiekolympiade moeten hun team(s) online inschrijven via www.statistiekolympiade.be.

In de eerste fase testen we de kennis, het kritisch denken en de analysevaardigheden die beschreven staan in de leerplannen van de derde graad. De eerste proef verloopt via een webplatform en bestaat uit drie meerkeuzevragenlijsten. Bij iedere vraag horen vier antwoordmogelijkheden, waarvan slechts één juist is.

De eerste proef bestaat uit 3 opgaven. De eerste opgave test de basiskennis door middel van een 10 vragen die nagaan of de kandidaten statistische begrippen goed beheersen, grafieken kunnen duiden en interpreteren, etc. De analysevaardigheden worden getest door een tweede opgave die in 10 vragen peilt naar het vermogen van leerlingen om vragen op te lossen door gegevens op te zoeken in officiële statistieken. In de derde opgave peilen we via 10 vragen naar de interpretatie van een statistische publicatie.

Ben je geïnteresseerd in de datasets van de vorige rondes? Neem dan hier een kijkje!

De tweede proef: een video-opdracht

De tweede proef test de creatieve communicatievaardigheden, het interpreteren van statistieken en de onderzoekvaardigheden.

In de tweede proef moeten de teams een video in het Nederlands, Frans, Duits of Engels van maximaal 2 minuten maken waarin ze een onderwerp toelichten met behulp van officiële statistieken. Om ervoor te zorgen dat de video's voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk zijn, moeten ze in het Engels ondertiteld worden. Dit onderwerp is voor alle teams hetzelfde. Het onderwerp van de video wordt door Eurostat bepaald.

ESCDe Europese ronde

De door de nationale jury en de door het publiek geselecteerde beste team zullen door Statbel automatisch worden voorgedragen en ingeschreven voor de Europese ronde. In mei nemen de Belgische winnaars het in een Europese finale op tegen leerlingen uit Europese landen.

Wat verwachten we van leerkrachten?

De taak van de leerkracht, ongeacht het onderwerp, is om het team of de teams aan te melden, het aanspreekpunt te zijn voor alle communicatie en de teams te ondersteunen en feedback te geven.

Voor meer informatie, om posters of folders te bestellen of als je vragen hebt? Stuur een e-mail naar statolympiade@economie.fgov.be.