Lange wachtrijen door COVID-19 hebben hoge impact op medische zorg

Huishoudens
Lange wachtrijen door COVID-19 hebben hoge impact op medische zorg

Cijfers herzien op 19.09.2022

Wegens een correctie van één van onze administratieve databestanden m.b.t. inkomens 2020, is een herziening van SILC 2021 noodzakelijk.


Lange wachtrijen door COVID-19 hebben hoge impact op medische zorg

In 2021 kreeg 3,7% van de Belgen die medische zorgen nodig hadden, deze niet. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest loopt dat op tot 8,4%, tegenover 5,9% in het Waals Gewest en 2,2% in het Vlaams Gewest.

Werklozen (8,6%), Belgen in de laagste inkomensklasse (8,1%) huurders (6,3%) en alleenstaanden (6,2%) blijken hier de meest precaire groepen.

Waar in 2019 nog 77,7% en in 2020 nog 64% van de personen met een onvervulde nood aangeven dat de belangrijkste reden daarvoor financieel is, is dat in 2021 niet langer het geval (41,3%). In de plaats daarvan, verwijst men naar onder meer lange wachtlijsten. De COVID-19-pandemie heeft hierin een belangrijke rol gespeeld: 66,4% van alle personen met een onvervulde nood geven aan dat de redenen COVID-gerelateerd zijn. Voor zij die verwijzen naar andere reden dan het financiële, waaronder een te lange wachtlijst, loopt dit zelfs op tot 92,2%.

De onvervulde nood voor tandheelkundige zorg liep in 2021 op tot 7,9%. Dit betekent dat net geen 8% van de Belgen niet de noodzakelijke tandheelkundige hulp kreeg. In Brussel gaat het over 13,3%, in Wallonië over 10,5% en in Vlaanderen over 6,3%. Ook hier nam het belang van andere redenen (waaronder wachtrijen) dan financiële de overhand. 83,9% van de Belgen die omwille hiervan geen tandheelkundige zorg kregen, linkt dit aan de COVID-19-situatie.

Meer over dit thema....