21% minder inschrijvingen van nieuwe personenwagens in 2020

Mobiliteit
21% minder inschrijvingen van nieuwe personenwagens in 2020

In 2020 werden er 555.742 nieuwe motorvoertuigen en 875.554 tweedehands voertuigen ingeschreven in België. Het aantal nieuwe motorvoertuigen dat tot het verkeer werd toegelaten, is met 19,2% afgenomen terwijl de inschrijvingen van tweedehands voertuigen met 3,9% gedaald zijn. De impact van de Covid-19-crisis was het grootst tijdens de maanden maart, april en mei 2020. De verkoop kende met slechts 5.450 nieuwe wagens en 10.936 occasies een dieptepunt in de maand april.

De inschrijvingen van nieuwe personenwagens is met 21,3% gedaald in 2020, terwijl de voorgaande vijf jaren steeds een lichte stijging vertoonden. De daling is met -33,3% het grootst in Waals-Brabant, gevolgd door de provincies Antwerpen (-24,6%), Vlaams-Brabant (-23,3%)  en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (-23,1%). Ook de inschrijving van tweedehands personenwagens kende een iets forsere daling dan het jaar daarvoor (-5,9% in 2020 tegenover -1,4% in 2019).

De verkoop van motors bleef het wel goed doen en steeg ten opzichte van 2019 met 4,8% voor nieuwe en met 9,9% voor tweedehandsmotors.

Ook werden er in 2020 14.547 Spedalecs verkocht; dat is ongeveer evenveel als in 2019.

Marktaandeel nieuwe elektrische en hybride wagens met bijna 12% gestegen in één jaar tijd

De benzinewagen blijft met een marktaandeel van 48,2% nog steeds de populairste nieuwe auto. Hij verliest wel fors terrein (-12,1%) ten voordele van de elektrische en vooral van de hybride personenauto’s die samen nu een marktaandeel van 19,7% hebben. In 2019 bedroeg dit slechts 7,9%. De verkoop van hybride wagens (benzine of diesel + elektrisch) is in een jaar tijd meer dan verdubbeld: van 35.010 wagens in 2019 naar 71.457 in 2020.  Het aandeel van de nieuwe diesels is in 2020 na een jarenlange daling onveranderd gebleven (31,2%) ten opzichte van 2019.

Voor de eerste maal sinds jaren meer benzinewagens dan diesel op de tweedehandsmarkt

Bij de tweedehandsauto’s op diesel blijft de dalende trend zich wel voortzetten: het marktaandeel is tussen 2015 en 2020 met 14,4% afgenomen. Minder dan de helft van de tweedehandswagens (48,2%)  is nog een diesel, in 2015 was dat nog 62,6%. Met een marktaandeel van 49,1% zijn er nu dus meer benzine- dan dieselwagens op de tweedehandsmarkt.