Cijfers herzien op 19.09.2022
Wegens een correctie van één van onze administratieve databestanden m.b.t. inkomens 2020, is een herziening van SILC 2021 noodzakelijk.
Lange wachtrijen door COVID-19 hebben hoge impact op medische zorg
In 2021 kreeg 3,7% van de Belgen die medische zorgen nodig hadden, deze niet. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest loopt dat op tot 8,4%, tegenover 5,9% in het Waals Gewest en 2,2% in het Vlaams Gewest.
Werklozen (8,6%), Belgen in de laagste inkomensklasse (8,1%) huurders (6,3%) en alleenstaanden (6,2%) blijken hier de meest precaire groepen.
Waar in 2019 nog 77,7% en in 2020 nog 64% van de personen met een onvervulde nood aangeven dat de belangrijkste reden daarvoor financieel is, is dat in 2021 niet langer het geval (41,3%). In de plaats daarvan, verwijst men naar onder meer lange wachtlijsten. De COVID-19-pandemie heeft hierin een belangrijke rol gespeeld: 66,4% van alle personen met een onvervulde nood geven aan dat de redenen COVID-gerelateerd zijn. Voor zij die verwijzen naar andere reden dan het financiële, waaronder een te lange wachtlijst, loopt dit zelfs op tot 92,2%.
De onvervulde nood voor tandheelkundige zorg liep in 2021 op tot 7,9%. Dit betekent dat net geen 8% van de Belgen niet de noodzakelijke tandheelkundige hulp kreeg. In Brussel gaat het over 13,3%, in Wallonië over 10,5% en in Vlaanderen over 6,3%. Ook hier nam het belang van andere redenen (waaronder wachtrijen) dan financiële de overhand. 83,9% van de Belgen die omwille hiervan geen tandheelkundige zorg kregen, linkt dit aan de COVID-19-situatie.
Meer over dit thema....
- Onverwachte uitgaven doen is moeilijk voor meer dan een Belg op vijf
- Zelfstandigen wijzen COVID-19 aan als oorzaak van een verlies in inkomsten
- Subjectieve armoede daalt tegenover 2019
- Mentale gezondheid van vrouwen en jongeren lijdt onder COVID-19
- Lange wachtrijen door COVID-19 hebben hoge impact op medische zorg
- Afstandsonderwijs moeilijk voor 6,2% van de Belgen met schoolgaande kinderen